"Hal helyett hálót!" Önfoglalkoztatás állami segítséggel.

Semmi sem az aminek látszik.

A felemelt fejjel program volumenének és hatásának átalakítása

 

 

A.) Bevezető és az eredeti nagyságrend:

 

1. Alprogram: Jóllakott gyermek.

2. Alprogram: A munkába vezető út.

Mindkét alprogram több modulból, projektből áll. Időtartama utánkövetéssel együtt 3 év. Költsége 1500 millió Ft.

Célcsoport: Munkanélküli szülők és gyermekeik. (Nógrád Megyében 1000 fő, egy családból lehet két fő is.)

Részletek a bevezető gondolatok után.

 

 

A cím ötletadója Hegedűs Zsuzsa a miniszterelnök tanácsadója, aki mellesleg nem ebben a minőségében bemutatta a péntek8 egyik decemberi adásában a Minden Gyermek lakjon Jól Alapítvány tevékenységet, misszióját.

Olyan erőfokon beszélt erről a fájdalmas –nemcsak-magyar problémáról, hogy egy az ételosztásnál nagyobb volumenű programcsomag ötletét indította el bennem. Nem volt nehéz azonosulni mondataival „Amíg egy gyerek is éhezik Magyarországon, ne akarjunk mással foglalkozni.” (Kb. így hangzott.) Igaza van.

Én tanítok, közelről látom a problémát. Hozzá is kell, hogy tegyek még valamit: Ma Magyarországon hihetetlen nagy az aránya a többgenerációs munkanélküli családoknak. A gyermekek pszicoszociális zavarainak legfőbb eredője ez a lefelé eső lelkiállapoti-életvezetési spirál, amelynek következménye, hogy a szülő már akkor sem tud a nevelésben partnerünk lenni, ha szeretne. E-közben azt hallom, hogy aki dolgozni akar, az dolgozhat. Ezt természetesen az a nyárspolgár (proli) hangoztatja, hamis biztonságtudatának öntelt ítélkezés rohamában, akinek még megvan a munkahelye. Kíváncsi lennék, mit mond, amikor éppen letelt a munkanélküli segélye.

Indíttatáson több gyökerű:

  1. Volt egy ideám a rendszerváltás évében.
  2. Művelődésfilozófiai megközelítés.
  3. Pedagógiai megközelítés.
  4. Részt vettem egy fél éves roma-mentori és egy két éves családsegítő mentori programban.

 

  1. Volt egy ideám:

A rendszerváltás –melyet címeznek így is, úgy is- előtt szinte úgy láttam az országot, ahogyan Kopátsy Sándor (Kádár és kora). Bizony leírta és így is éreztem, hogy a nemzeti középosztály Kádár évtizedei alatt izmosodott meg, a rendszerváltás utáni négy évben még bízott, de értetlenül nézte a szélhámosok felemelkedését, mert mint mondta a legantikommunistább erő, a Szabad Demokraták Szövetsége; „ a rossz tőkés is jobb, mint a semmilyen”. A nemzeti középosztály szorgalmas és takarékos (pedig nem volt mindenki protestáns, mint pl. én) tömege szépen lassan és értetlenkedve tönkrement. Az én ideám az volt, hogy ez a Magyar Út és a magunkfajtának lett kitalálva rendszerváltás. Természetesen az óta sok esemény mögé tudtam bekukkantani, értem ennek a hihetetlen (mert bestiális) tervnek megvalósulási mechanizmusát. Most már világos, milyen hatalomtechnikai és pénzügytechnikai mesterkedések vezettek ide.

Az én elképzelésembe nem fért bele a tartós munkanélküliség, mert akkor az SzDSz energikus csapatában, magam is (bár tag nem voltam) sok-sok ún. gondolatkísérletet végeztünk el, hogy a valóságban az emberekkel ne kelljen kísérletezni. E szellemi munkának egyik virtuális terméke a népi részvényes „privatizáció” volt, amely felett az SzDSz és MDF gyorsan „elhajtotta az időt”. Még ma is jó metódusnak tartom olyan országokban, ahol most kezdik az állami vagyon felszámolását.

Persze ma már azt is tudja minden magára valamit is adó közgazda, hogy a gyenge állam, a kis vagyonnal rendelkező állam nagyon kiszolgáltatott tud lenni. A chichagoi iskola akkoriban erős hatást gyakorolt az elmére. Mi hülyének tűntünk azzal, hogy csak lassan a privatizációval, különös tekintettel arra, amivé a mienk jajult, fajult, a reprivatizáció helyett. (Be kell látni ez sokkal bonyolultabb lett volna, de most nem adna annyi bűnüldöző munkát, mint amennyi még a kormányra vár.)

Erős államra, visszaosztani tudó államra van szükség. Véleményem most is az ami 20 évvel ezelőtt. Kell egy erős középosztály, amely már 1990-ben széles bázison szárnyit bontogatta, de a következő nyolc év csaknem kivéreztette. Erre építhetett az I. Orbán kormány és bizony nagy sikerrel. Csak látták volna ezt még többen, mert sokan láttuk, de nem elegen. Az én ideám továbbra is az erős középosztállyal rendelkező Magyarország, amely munkaerőhiányban „szenved”.

A gyermekek ebben a közegben derűsek, testileg, lelkileg erősek és tanulni akarnak. A szülők követelnek tőlük, nem tűrik, ha gyermek lóg, nem tűrik, ha szemtelen, akár velük, akár a tanárukkal, akár a szomszéd nénivel, akár a kortárs csoporttal.

Ebben a világban nekünk, tanároknak „csak” az a dolgunk, hogy tehetséges gyermeket pályára állítsuk, trenírozzuk, felismerjük, hogy egyáltalán miben jó, a lemaradóknak legyen energiánk segíteni a megismerési képességeket fejlesztő technikáinkkal, jó osztályközösségeket ápoljunk, lehessünk innovatív szakmaiságú személyiségek. Legyünk képesek szeretni a gyermeket akkor is, ha bosszant…

 

 2. A probléma művelődésfilozófiai megközelítése:

 

Valaha a tanár tudta, milyen ideális személyiséget, embertípust kell „kifaragni”, ez volt az előbbi évszázadban a szocialista embertípus. Lenézették velünk ugyan a polgári dekadens értékrendű embert, de adtak helyette másikat. Tele volt ez az embereszmény, taxatíve felsorolható jellemvonásokkal. A központi tanterv ezt a célt hivatott a gyakorlatban érvényesíteni, elérni. Ebben a világban a munka értékes volt. Csak az volt a kérdés, hogy (Vettem részt ilyen kutatásban.) ki milyen értékhierarchiát állít fel, de mivel a munkalehetőség természetes volt, senki sem kérdőjelezte meg a munka becsületét, legfeljebb éles határt vont a hivatástudatból és a pénzért végzett munka között. Legfeljebb ezen a szinten lehetett valaki opportunista. Teljesen másként élték meg ezeket a dilemmákat a kádercsemeték. A lányoknak ez ilyen családokban muszáj volt minimum érettségizni, de ajánlott volt legalább a tanítóképző. Így született meg sok-sok kontraszelektált pedagógusnő.

Ők azonban nem álltak ilyen eszméletlen pedagógiai problémák előtt, mint most mi, akik részben azért hivatástudatunk kényszerének engedve vagyunk a pályán.

Előttünk állnak a részben civilizálatlan, részben kulturálatlan, gyakran antiszociális amorális és immorális gyermekek és nem ők tehetnek róla.

 

 3. A probléma pedagógiai megközelítése:

 

A gyermekek összes devianciája szerzett. Ezen nem szeretnék senkivel sem összeveszni, nem akarom már hallgatni a „vérükben van a bűnözés” marhaságokat. Nem hiszem el, hogy a cigány eleve nem szeret dolgozni, mert a vérében van a lustaság, a zene a tánc stb..

Láttam a Salgótarjáni Kohászati Üzemekben –ahol villanyszerelő tanuló is voltam- meleg üzemben keményen helytálló cigány férfiakat.

Hallottam gőgős salgótarjáni munkásokat fitymálóan beszélni a „paraszt”-ról, aki siet haza a faluba, mert vár rá a háztáji munka, miközben a városi csávó a gyártól 100 m-re levő sörözőben hörpölgette a korsó sört. De ugyanakkor vitt bennünket az üzem pincéjébe a szakmunkás, amikor éppen időnk engedte, hogy elektrotechnikai vagy más szakmai számításokat végeztessen el velünk és volt olyan szakmunkás, aki órákon át tudott sanzonokat énekelni, vagy verset mondani.  És nem csak a söröző volt közel a gyárhoz, hanem a Kohász Művelődési Központ (Lassan összedől.) ahol én néptáncolni kezdtem, más fiatal zenélni, vagy színjátszani, vagy balettezni.

A cigányt is meg kell tanítani táncolni, ahogy én tettem Nagybárkányban, Pásztón vagy ahol csak kérték. Hálásak voltak érte. A cigányt is meg kell tanítani zenélni, ezt tették szüleik, de már elfogytak. A mai romungrók csak a munkanélküliséget, a sorbaállást a segélyért, a színesfémet… látják.

Ezek a cigányok (részben), úgy jönnek az óvodába –ha jönnek-, hogy alig tudnak beszélni. Leginkább káromkodnak és átkozódnak. 6 éves kortól persze mindenki iskolaérett lesz valami csoda folytán. Négy év alatt, mivel nem volt szabad buktatni, funkcionális analfabétaként egy agresszív kiskamasz jelenik meg a fölsőben. Ennek lassan talán vége lesz.

A fölsőben mindenféle diszfunkcionális program éli túl magát, mint az IPR és az Útravaló. Erre csak a pénz megy, örülök, mert mi vesszük föl a semmiért. Ezek miatt a programok miatt a fölsőben is kiröhögnek, mert nem buktatunk, mert akkor mire vettük föl a pénzt?

A gyermekek egy része közben éhezik, de nem vallja be. Feszült, viszik a pszichológushoz, holott csak el kellene látni otthoni munkával, amiből étel is származik, persze a tanulás mellett. Nem kell hagyni időt neki mindenféle agysorvasztó sorozat buta, zsibbadt bámulására és ha egészséges fáradság miatt lefekszik és nem akar hajnalig ún. „kommunikálni” valamelyik idióta internet-csatornán, (a pornóról nem is beszélve) akkor másnap tudunk neki valamit tanítani.

Éhes gyermek nehezen figyel.

Kialvatlan gyermek sehogy nem tud figyelni. A kettő együtt katasztrófa.

A rosszul szocializált gyermek liberális környezetben a bűn forrása.

A gyermek ingerlékeny, állandó konfliktus kíséri minden szünetben.

A gyermek öntudatos, ha bánt valakit, nem lehet őt büntetni semmivel, ami „fáj”.

A szülő azt mondja, nem tud vele mit kezdeni.

A szülő mindenben igazat ad neki.

A szülő vádakat kreál az áldozatkész tanárral szemben.

A szülő meg is veri a pedagógust, ha szükséges.

A gyermek is megveri, ha már egyszer látta a szülőtől.

A gyermek a szülőt is megveri, ha nem tetszik neki valami.

Na, egy kis sarkítással itt tartunk most a „szabad világban”.

 

Mindennek a munkanélküliség, a létbizonytalanság, az értékvesztés (népi, nemzeti, spirituális), a totális liberalizmus, anarchizmus és nihilizmus (így ebben a kauzális sorban) az oka.

Minden 1989-ben a „spontán” privatizációval kezdődött.

 

 4. Mentori programok és tanulságaik.

 

Én is voltam munkanélküli. 1992-ben még jól ment a piac, annak ellenére, hogy a Németh-kormány ráengedte a Lengyel seftelők millióit a városi piacokra, a vásárokra. Káosz volt a kereskedelemben. 1990-től az MDF-kormány az új rendszer, ráengedte a külföldi rablótőkét a nagyiparra, a nagykereskedelemre, végül a kisiparra és kiskereskedelemre. (A nemzeti középosztály kivéreztetése.) A szemem előtt szűntek meg a nagy magyar cukorgyárak. Beszűkültek a lehetőségek, gazember magatartás híján szépen abbamaradt minden kicsi vállalkozásforma. 1982-ben még a gyöngyfűzés is szépen profitált. Regisztráció, segély nincs, tanfolyam, fél éves tanári állás.

A számítógépes tanfolyam egy kapcsolatot fialt, így ismertem meg egy ambíciózus roma egyesületi elnököt. Pályáztunk komoly programokra.

Ez után indult kísérleti jelleggel a Roma Mentori program a Munkaügyi központban.

Az ideje fél év volt csak és az is kimenetnek számított, ha az ügyfelem regisztráltatta magát. Tartós munkaviszonyokat nem sikerült tető alá hozni.

Ez mondható el a Családsegítő programról is. Ennek már két év volt az ideje. Az ügyfelek, örültek a puszta kapcsolatfelvételnek is. Figyelembe kell venni az évet. 1999-ben indult a program. Az akkor született gyermekek ma már kamaszodnak és azok a szülők már munkanélküliként kötöttek házasságot, sőt az ő szüleik éppen 1990-ben veszítették el a munkahelyüket, amikor ők 10-15 évesek voltak. Viszont voltak a program idején kamasz gyerekek bőven, ők azóta igazi második generációs munkanélküliek.

A programba nem volt beépítve a munka világába visszatérítő aktív eszköz. Legfeljebb az önfoglalkoztatóvá válás pályázati lehetősége felé lehetett terelgetni a bátrabbakat. A lehetőségeik nem voltak elegendőek általában. A vállalkozóvá válás akkor nem nagyon inspirálta a lendületüket és hitüket vesztett munkanélkülieket, az éppen beindult Széchenyi Terv a legtöbbjük számára elérhetetlen volt, de aztán még ez is elsorvadt a kormányváltás után.

A cigányoknak juttatott egyszeri hízó, vagy baromfiállomány juttatása kevés helyen érte el a célját, ezért a pályázatgazdák elálltak az ehhez hasonlóktól.

A programtervem lányege, a hosszú távú mentorálás, az aktív eszközök bevonásával, két szintű segítségnyújtással, a válságkezeléssel és az önálló életvitellel együtt, pl. saját otthoni vállalkozással több modulból áll az alábbi részletezés szerint.

 

VÁZLATOS LEÍRÁS

 

  1. A program célcsoportja, a tartós munkanélküliek, akik általános iskolás gyermeket nevelnek, akik középiskolás gyermeket nevelnek. Feltétel, hogy legalább egy szülő tartós munkanélküli legyen. Figyelembe kell venni az egy főre jutó keresetet, a háztartásban élő eltartott gyermekek számát. A kedvezményezett attól függően kerül az I. vagy a II. programba, hogy az induláskor milyen feltételekkel rendelkeznek a programba való bekapcsolódáshoz, hogy milyen napi elfoglaltságot vállalnak a kezdettől fogva, mennyire bizonyulnak együttműködőnek, vállalnak-e intenzív napi tanulást a sorsuk érdekében.

 

  1. Alprogram:

Azoknak a nagyon leszakadt, apátiában élő és/vagy depressziós klinikai tüneteket produkáló szülők, akik mentori segítséggel, minimális szakmai felkészítés után rendszeres mentori* és bázisvezetői** segítség mellett tudnak vállalni kisállattartást, kertművelést, annak érdekében, hogy saját fehérje és vitaminforrással rendelkezzen a gyermek táplálásához.

A segítségnyújtás: 1vemhes kecske; 20-30 tyúk; 10 kacsa; 5 választási malac(mangalica); eszközök alapanyagok ólakhoz; vetőmag (a kert nagyságától függően) A növényekkel a feltételekhez kell alkalmazkodni, de prioritása van a következőknek: Burgonya, borsó, bab, zöldségek, takarmánytök, sütőtök, uborka, paprika, paradicsom.

Feltétel, hogy a szakmai felkészítéssel egy időben nyitottak legyenek egy mentálhigiénés rekreációs tréningben való részvételre is. Mivel a bizalmi tőke itt a legkevesebb, szükség szerinti élelmiszersegélyt kapnak felkészülés idejére. (Pénzt nem, tekintettek az erős dohányzási, esetleg italozási pótcselekvésekre.)

Az első alprogram résztvevői lehetőséget kapnak egy éves sikeres tevékenység és kapcsolattartás után a második alprogramba való becsatlakozásra.

Ebbe a csoportba esnek azok a kedvezményezettek is, akik bár egyedül nevelik a gyermeket, gyermekeket, de valamilyen alkalmi munkát tudtak eddig vállalni, illetve, be nem jelentett munkát végeznek. Mivel az ilyen fekete munka az egyedüli bevétel, nem szabad rögtön hatósági eszközöket, vagy a programból való kizárást alkalmazni, hanem egy lépéssel érdemes beengedni a legális lehetőségbe. Ha látja, hogy nagyobb vállalással meg tud élni a program segítségével, vállalni fogja a 2. alprogramot is.

 

 2. Alprogram:

A kedvezményezett vállal egy komolyabb állattenyésztési, növénytermesztési tárgyú szakmai felkészítést, amelyben helyet kapnak vállalkozási ismeretek is.

A feltétel, hogy a mentori kapcsolatfelvétel alapján meg lehessen állapítani a tartós, fegyelmezett munkavégzésre való hajlandóságot, készségeket.

A kedvezményezett 1 milló Ft. értékben kap állatokat, eszközöket, alapanyagot ólakra: Az állatok: Legalább 1 szarvasmarha(tejelő), vagy 3 kecske, 20 választási malac, 100 csirke, 20-50 kacsa. Növénytermesztésre a területtől méretétől függően fóliázásra és/vagy takarmánytermelésre kap anyagiakat. Az esetek egyedi mivoltából fakadóan lesz komoly előkészítő munkája a mentori teemnek és a program vezetőinek.

 

3. Projektek

Mindkét alprogramban, de különösen a másodikban a következő önálló munkát jelentő tevékenységek jelenhetnek meg területileg esetleg egyenlőtlen eloszlásban is.

  • Monokultúrás, fóliás növénytermesztés
  • Hűtőházas és egyéb tartósítás.
  • Húsfeldolgozás, kisvágóhíd.
  • Tejtermékek tárolása szállítása eladása.
  • Zöldségárús (alkalmazott)
  • Tésztagyártás.
  • Kereskedő

 

A tevékenységet vállalkozásban végzők, a mentortól segítséget kapnak az önfoglalkoztatóvá válás kapcsolt pályázatként való hatékony kezelésére.

Az álattenyésztés és növénytermesztéstől eltér a kézműves projektek sora, amelyeket a legkönnyebb elkezdeni.

  • Vályogverés
  • Fazekasság, kerámia
  • Kosárfonás
  • Bőrmunkák
  • Szövés
  • Kötélverés
  • Szabó-varró munka
  • Gyöngyfűzés
  • Tűzzománc

A két utolsó, a rekreációs tevékenységek mintapéldája. Voltam szanatóriumban, tanítottam unatkozó betegeknek gyöngyfűzést. A vizitvezető orvosnak leesett az álla az eredményen. Pl. onnan kezdve nem kérték a nyugtatót.

 

A szövés pl. egy termelési vertikummá fejleszthető mondjuk Etesen, ahol volt kenderföld. A kötélveréshez oktatásához, Karancslapujtőn lakik az utolsó kötélverők egyike.

 

  1. A program lebonyolítója. Egy civilszervezet, vagy néhány civil szervezet konzorciuma (megyénként) amely központosított vezetéssel működik és társul legalább egy „új típusú” szövetkezettel. Nógrád Megyében tavaly alakult egy ilyen fogyasztói szövetkezet.

A felelős, a civil szervezet elnöke és a főállású programigazgató.

Minden munkaügyi kirendeltség területén dolgozik egy területi vezető, a programigazgató irányítása alatt. Kapcsolatot tart az igazgatón és az irányítása alatt dolgozó mentorokon kívül, a kistérség programban érintett polgármestereivel, a kirendeltség vezetőjével, a térség vállalkozóival, civil szervezetek vezetőivel.

*Mentor : Nagy önállósággal végzi a munkáját.Kirendeltségenként 3-5 dolgozik (Nógrád Megyében). Feltárja a kedvezményezettek lehetséges körét, a munkaügyi kirendeltség szakemberei és vezetője segítségével. Ebben a munkában igénybe veszi az együttműködő polgármesterek és gyermekvédelmi felelősök segítségét. Kapcsolatot tart a programban érintett községek iskoláinak igazgatóival. A területi vezetővel együtt kiválasztja a településenként egy fő **bázisvezetőt, aki példájával, kapcsolataival segíti a kedvezményezettek munkába állítását, vállalja a fóliázást, a vetőmegtermesztést, a csirkekeltést. A bázisvezető telkén végezhető el a mélyfúrás 2 km amely a geotermikus energia hasznosítását szolgálja. A bázisvezető szolgáltat a program kedvezményezettjeinek, de ő maga is kedvezményezett, csak korábbi önfenntartó munkája példa értékű.

 

  1. III.              Hatósági részvétel:

A program hatósági felügyeletét a Megyei Munkaügyi Központ végzi. A program sikere és elterjeszthetősége érdekében érdemes megfontolni egy régiós szintű bevezetést is. Ebben az esetben a főhatóság a régióigazgatóság egy igazgatósági vezetővel.

Az én szerepemet abban tudom elképzelni, hogy akár megyei, akár régiós szinten felügyelem, ellenőrzöm a munkát, a konkrét pályázatkiírástól elkezdve.

Ha a kormány még nagyobb hatékonysággal és még nagyobb extenzitással akarja ezt a programot beindítani szívesen konzultálok elsősorban azzal, akinek ajánlottam ezt a vázlatot.

 

 

 

 

 

 

B.)A program csökkentett formája:

 

A program jellege minta, kísérlet, amelynek célja, az eredeti terv paramétereinek 10%-ra csökkentésével, egy referenciamunka elvégzése, amely precedensül szolgálhat a legsúlyosabb munkanélküliséggel sújtott területeken az önfenntartás, az önfoglalkoztatás széleskörű megvalósítására.

 

-          -A program időtartama: Az eredeti 3 év helyett 2 év. Az időtartam jobban nem szűkíthető.

-          A kedvezményezettek köre 1000 fő helyett 100 fő.

-          A program költségvetése 1,5 milliárd helyett 150 millió forint.

-          Az érvényességi terület Nógrád megye helyett 10 település: Salgótarján; Etes; Karancsalja; Karancslapujtő; Karancsberény; Egyházasgerge; Mihálygerge; Litke; Ipolytarnóc. Indoklás: Lehetne ugyan kevesebb, vagy több település is, de szükséges a távolságnak a költségvetés és a létszám arányát tükröznie. Így reális mintavétel szerint van város, ahol 10 fölött lenne a létszám, a kisebb településeknél 10 alatt. Ez nagyjából modellezi a mentorok és a vezető fajlagos utazási költségeit.

-          A mentorok létszáma 20-25 helyett 3 fő+1 programvezető. A mentort segítő helyi (településenként 1 fő) bázisgazda.

 

Vezetői, mentori, bázisgazdai költségek(két évre):

-          Bér és járulékai:

Vezető:                                                                                       10 millió forint

3 mentor: (Tartós munkanélküliek köréből.)                               18 millió forint

Könyvelés:                                                                                    1 millió forint

Sofőr: (Tartós munkanélküliek köréből.)                                     6 millió forint

Összesen:                                                                                    25 millió. forint

 

-          Dologi költségek:

            1 db 9 személyes autó                                                                10 millió forint

            1 db személyautó a vezetőnek:                                                    3 millió forint

1 db számítógép és nyomtató a vezetőnek:                                 0,3 millió forint

                14 db laptop                                                                                   1,4 millió forint

                14 db mobil telefon:                                                                       0,3 millió forint

                Összesen:                                                                                      15 millió forint

 

-          Működési költségek:

          14 db UPC internet+vonalas telefon előfizetés:                             3 millió forint

          14 db Pannon mobil /flotta/ előfizetés.                                           1,5 millió forint

          Utiköltség:                                                                                       5,5 millió forint

          Összesen:                                                                                         10 millió forint

 

(Az utiköltség előre nem számolható ki pontosan egyénenként részletezve, a futott km eltéréseit és az üzemanyag árak, a bérlet árak, ill. a jegyárakat figyelembe véve. Az összes utiköltségbe, az egyszerűség kedvéért beletartozik a két autó egyéb fenntartási költsége is. A vezető feladata lesz a végösszeggel 2 éven át gazdálkodni.)

 

 

 

 

TARTALMI LEÍRÁS

 

  1. A program kedvezményezettjei:

Azok a tartós munkanélküliek, akik általános iskolás és/vagy középiskolás és/vagy főiskolás, egyetemista gyermekeket nevelnek, látnak el, támogatnak, nagy áldozatvállalással és kivívták környezetük (lakóhely, iskola, önkormányzat, valamilyen civil szervezet) őszinte megbecsülését. A kiválasztás alapja a szociális helyzet, a hagyományos kritériumok szerint, a polgármester és a jegyző véleménye, az iskolaigazgató és az osztályfőnök véleménye, a gyermekvédelmi felelős véleménye. A véleményalkotás formája, írásos elemzés. A döntés a vezető, a mentorok, a bázisvezetők dolga. Az előzetes szűrést a munkaügyi kirendeltségek és a polgármesteri hivatalok végzik. A végső döntést a Megyei Munkaügyi Központ igazgatója és a programért felelős hivatalnok hagyja jóvá, egyetértési joggal.

  1. A program lebonyolítója:

Az a civil szervezet, vagy vállalkozás, amely vállalja a kiírás szerinti területen és feltételek mellett a program felelős lebonyolítását. A referenciaprogram végrehajtásával megbízott szervet kiválasztása meghívásos pályázat formájában a legpraktikusabb. A szervezetnek rendelkeznie kell, a szervezet működését biztosító, a pályázat benyújtásának idején is létező infrastruktúrával és minimum egy éves működéssel. Előnyt élveznek azok a szervezetek, amelyek már foglalkoztak érdekképviselettel,(amely mellett valamilyen jogi kompetencia létezik) az elmúlt egy év alatt, és/vagy gyakorlattal rendelkeznek mentori tevékenységgel. A kritériumok célja, annak biztosítása, hogy a szervezet szellemisége tartalmazza a segítőkészség, a szociális érzékenység princípiumait.

 

  1. A program dolgozóinak, kedvezményezettjeinek feladatai, és kompetenciái:

 

-          Vezető:

Irányítja, motiválja a mentorokat. Ellenőrzi heti, havi szinten a munkájukat, az arra készült nyomtatványokkal adminisztrálva. Ez egyben a vezetői munka megítélésének alapjául is szolgálnak.

Kapcsolatot tart a bázisgazdákkal, (személyes, telefon, internet) meghallhatja észrevételeiket és ezekről feljegyzéseket készít.

A program kedvezményezettjeinek lakását, telephelyét, fejenként háromhavonta személyesen látogatja, fejlődésüket figyelemmel kíséri.

Heti szinten ellenőrzi a könyvelést.

Kapcsolatot tart a települések polgármestereivel, jegyzőivel. Indokolt esetekben az iskolaigazgatókkal, osztályfőnökökkel, gyermekvédelmi felelősökkel.

Kapcsolatot tart a Megyei Munkaügyi Központ igazgatójával, és a program felelősével (Ez lehet az igazgató, ha a program még nem megyei kiterjesztésű és az igazgató nem tud erre státuszt biztosítani.).

Havonta értekezletet tart a mentoroknak.

Negyedévi beszámoló. Részt vesznek a mentorok, a civil szervezet vezetője, a Megyei Munkaügyi Központ igazgatója (esetleg+programfelelős), a települések polgármesterei, és/vagy jegyzői.

 

-          Mentor:

 

A kedvezményezettek kiválasztásától kezdve figyelemmel kíséri tevékenységüket, folyamatosan segíti és ellenőrzi munkájukat.

Napi kapcsolatot tart a bázisgazdákkal, telefonon, vagy interneten.

Heti kapcsolatot tart a települések polgármestereivel és/vagy jegyzőivel, és a gyermekvédelmi felelősökkel. Indokolt esetben, egy településen is több napon keresztül munkát végez. Ha egy probléma meghaladja erejét, kompetenciáját, hatáskörét, azonnal értesíti a vezetőt.

Kapcsolatba lép a területén működő civil szervezetekkel, vállalkozásokkal és elemzi a programmal szembeni attitűdjük szerint.

Figyelemmel kíséri a kedvezményezettek gyermekeinek életkörülményeit, tanulmányi előmenetelüket, a bázisgazdák és az igazgatók, osztályfőnökök segítségével.

Részt vesz a termékek értékesítésének stratégiai, logisztikai előkészítésében és végrehajtását ellenőrzi, támogatja.

 

 

-          Bázisgazda.

 

A kedvezményezettek köréből kerül ki. Olyan személy, aki megfelel a kiválasztás kritériumainak, de azzal a többlettel rendelkezik, hogy önerőből, fejlődő állattenyésztési és/vagy növénytermesztési gyakorlatot folytat.

Kapcsolatot tart a mentorával, a polgármesterrel és/vagy a jegyzővel, az iskolaigazgatóval, osztályfőnökkel, gyermekvédelmi felelőssel.

Folyamatosan, igény szerint segíti a két programban résztvevőket, különösen a „Jóllakott gyermek” programban résztvevőket.

Felügyeli a program végrehajtását és észrevételeit feljegyzi. Probléma esetén azonnal értesíti s mentort, aki köteles aznap, de legkésőbb másnap kiszállni a helyszínre.

Kezeli, hasznosítja a telephelyén, vagy egy erre kijelölt helyen létrehozott megújuló energiaforrást (Az arra településenként speciálisan meghatározott célra.) és az ebből fakadó haszonból többletjövedelemre jogosult.

 

-          Kedvezményezettek, 1. Alprogram; „Jóllakott gyermek.”

 

Köteles részt venni a Megyei Munkaügyi Központ által szervezett felkészítésen. A program célkitűzéseit kétoldalú szerződésben kell vállalnia, a szerződésszegés felelősségének, szankciójának vállalása mellett.

Köteles végrehajtani a vállalt feladatot, a mentor és a bázisgazda útmutatása szerint. A gazdasági tevékenységéről feljegyzést készít, a mentor és a bázisgazda útmutatása alapján.

A mezőgazdasági, és/vagy kézműves tevékenysége nem számít munkaviszonynak, továbbra is jogosult a jövedelempótló támogatásra, de ezt a jogot folyamatosan élvezi, mert a tevékenysége egyenértékű a 4 órás foglalkoztatottságból eredő jogszerzéssel.

Elsődleges feladata, a háztartás számára (részben) szükséges élelmiszer megtermelése.

 

-          Kedvezményezettek, 2. Alprogram; „Út a munkába.”

 

Köteles részt venni a Megyei Munkaügyi Központ által szervezett felkészítésen. A program célkitűzéseit kétoldalú szerződésben kell vállalnia, a szerződésszegés felelősségének, szankciójának vállalása mellett.

Köteles végrehajtani a vállalt feladatot, a mentor és a bázisgazda útmutatása szerint. A gazdasági tevékenységéről feljegyzést készít, a mentor és a bázisgazda útmutatása alapján.

A mezőgazdasági és /vagy kézműves tevékenysége, mint vállalkozó vagy őstermelő, vagy a szervezet munkása, munkaviszonynak számít.

Státusától függően önállóan értékesíthet, de ettől függetlenül a mentor irányítását el kell fogadnia.

Jogosult igénybe venni a szervezet, szállító és/vagy értékesítő kapacitását, előzetes egyeztetés után. A bázisgazda kérésére köteles segíteni az I. –es program részvevőinek, ha a településen van ilyen.

Jogosult kedvezményesen igénybe venni a bázisgazda által felügyelt, vezetett termelést kiegészítő szolgáltatást, pl. keltetés, palántanevelés.(Ha van ilyen.)

 

  1. A program leírása lást: A fejezet/ VÁZLATOS LEÍRÁS

 

Kiegészítés: Állattenyésztési adatok a költségvetés alátámasztására. (Egy leendő kedvezményezett, lehetséges bázisgazda adatai.

 

Baromfiak:

 

A magyar nép baromfitartó nap volt mindig, van ahol kedvtelésből van, ahol termékeivel a család ellátását szolgálja, van ahol a család kiegészítő jövedelmeként már piacra is termelnek.

 

Tyúk:

 

Napos kortól, életkortól függően tápok, Kukorica, búza, árpa, takarmányborsó dara keverék 12-13 dkg/db, ivóvíz. /a darakeverék ára: 100-130 Ft/kg/

pl.: 10 db csirke tartása: 13 dkg x 30 nap = 390 dkg/db 10 x 390 = 3900 dkg/10 db

 3900 dkg x 130 Ft.

40 kg darakeverék 1 hónapra 5200 Ft, ami 10 db tyúk 1 hónapi adagja. Ez mellett tavasztól őszig Kerti rovarok, giliszták, főtt tészta, apróra vágott zöldfélék, zöld fű.

Ólak almozása, takarítása heti 1, ritkán 2 alkalommal széna, szalma, melynek bálánkénti ára 400 és 600 Ft között alakul.

3-4 hónapos kortól - 1,2 kg-os - vágható. 4-5-6 hónapos korától tojik, ami szinte minden nap megtörténik.

Hús, tojástermelés.

Napos csibe: 150-250 Ft/db

Előnevelt: 250-350 Ft/db

Tojó vagy vágásérett: 1000-1500 Ft/db

Vágóállat: 700-800 Ft/kg

 

Kacsa:

Hús, máj, zsír, toll termelés.

Először vágott lucerna, csalán, répalevél, zölddel kevert, nedvesített darák etetésével tágítani kell a kacsák begyét. Csak ezután kaphatnak kukoricát. Fontos, hogy állandóan friss viz legyen előtte, mert a kacsa evés közben állandóan iszik.

Darakeverék megegyezik a tyúkoknál leírtakkal csak 50-100 dkg naponta.

Napos kacsa: 300-400 Ft/db

Előnevelt: 700 Ft/db

Hízott kacsa: 1500-3000 Ft

 

Kecske:

 

Választási /8-9 hetes/: 5.000 - 7.000 Ft/db

Vágnivaló: 10000 - 15000 Ft/db

Vemhes: 15000 - 25.000 Ft/db

Hús, tejtermelés.

Mindenevő, de: Kukorica, árpa, zab, korpa, /napi 2-3 kg/, minden konyhai hulladék,/krumpli, répa héja/ kerti gyomok, gyümölcsök, zöld fű, takarmányrépa, takarmányszalma, réti széna.

Egy felnőtt kecske havi szemestakarmánya: 30 nap x 2 kg = 60 kg x 80 Ft = 4800 Ft/hó téli időszakban.

Tavasztól késő őszig ez a mennyiség sokkal kisebb, a legelés miatt.

80-100 Ft/kg a szemestakarmány kilónkénti ára.

Ha a kertben terem gyümölcs, pl. hullott alma, szilva vagy bármilyen más gyümölcs, azt is szívesen eszi. friss kukoricaszár, télen, mikor nincs zöld a szárított lucerna /főleg ha megellett/, réti széna, takarmányrépa.

Állandó friss vizet igényel.

Ólak: igénytelen állat, de azért huzatmentes legyen, szalma alommal.

Elgazosodott, füvesedett területeket rendben tartja

 

Vietnámi csüngőhasú malac:

 

Igénytelensége szabad tartási lehetősége alapján akár biofajtának is nevezhető.

Kifejlett kori testtömege 60 és 120 kg közé tehető,  ez főleg attól függ, hogy ki mivel eteti, mikor tudja levágni.

Ha csupán korpát kapnak vízzel keverve, akkor is az egy év alatt ugyanúgy felhíznak. Nagyon jó, ha van arra lehetőségünk, hogy a nyári időszakban kiváltjuk az állatok egyszeri takarmányát zöldre. Nagyon jó az is, ha az állatok maguk legelhetnek, mert akkor megteremtjük nekik a leg-természetesebb feltételeket.

Egyébként mindenevő nem válogat.

Ha nincs ól, akkor a földbe saját maga vájt gödörben helyezkedik el, telehordja szénával, szalmával.

Húsa koleszterin szegény, ízletesebb, mint bármely más sertésé. Hamarabb éri el a vágó súlyt, hamarabb válik ivaréretté, sokkal igénytelenebb, tartása nem kerül sokba.

kukorica, búza, árpa, korpa, mindenféle házi ételmaradék. Szereti a gyümölcsöt, csigákat.

Választási malac ára 3.500 - 5.000 Ft

kifejlett kori ára: 10.000 - 15.000 Ft

Vemhes koca: 15.000 - 25.000 Ft

8-12 utódot hoz a világra, sokkal hamarabb ivarérett, mint más sertések. (Hús, zsír termelés.)

 

Ezek mind saját tapasztalat.

Nyáron 25-30 csirkével nem kellett tojást vennem, állandóan volt vágnivaló csirke,

frissen fejt kecsketej, sok nyúl, amit szintén levágtunk.

E hónap 23-án szül az egyik kecskénk, egy-másfél hétre a másik és megint lesz tejünk. A tyúkok minden nap tojtak a nyáron. Volt úgy, hogy naponta 8-10 db tojást vittem be.

A malacvásárlásban majd tudok segíteni. van egy nemzetközi vietnámi csüngőhasú telep, ahonnan nagyobb tételben olcsóbban adják a malacokat. Minden fajta van nekik a kicsitől a vemhesig.

Sőt napos kacsa és liba ügyileg is van tenyésztelep, Én onnan a keltetni való tojásokat szoktam rendelni.

 

Megjegyzés: A hölgy, azóta emut tenyészt, amely a programba nem építendő be föltétlenül, de a tapasztalatait, hasznosíthatjuk, kölcsönös üzleti megegyezés alapján, mert a II. programrész kedvezményezettjei ilyen különlegességekkel való foglalkozásnak köszönhetően válhatnak teljesen önállóvá.

 

  1. Időbeli ütemezés: A program indításától a személyi kiválasztás után.

Első hónap, a kedvezményezettek kiválasztása, a végleges arányok kialakítása, üzleti terv elkészítése, logisztikai terv.

Az előzetes tervek szerint, az I. programrészben 40-45-en vesznek részt, maximum 200000 Ft/fő támogatási főösszeggel, a II. programban 45-55-en vesznek részt 1-2 millió Ft/fő támogatási főösszeggel, az egyéb projektekben 5-10-en vesznek részt 1-3 millió forint főösszeggel. Itt jegyzendő meg, hogy a kisipari, kézműves kereskedő, szolgáltató területen figyelembe vesszük az önfoglalkoztatóvá válás pályázat kapcsolását is. Ez egy fontos vezetői, mentori elemző feladat.

Második, harmadik hónap, a mentorok a bázisvezetők és a kedvezményezettek feladatra szabott speciális felkészítése. Ez alatt elkészül a pontos évi költségvetés a programrészek szerint.

Negyedik hónaptól a huszadik hónapig a gazdálkodások felépítése zajlik.

Huszonegyediktől a huszonnegyedik hónapig a program kiértékelése, a II. programrész résztvevőinek önfenntartóvá tétele, az I. programrész résztvevőinek felkészítése a lehetséges folytatásra, hogy a II. programrészben részt vehessenek.

Tanulmány a referenciaprogramról.

 

További kifejtendő témakörök:

1.)    A vezető és a mentorok részletes feladatköre, munkaköri leírása.

2.)    A kedvezményezettek körének kialakításához alkalmazandó szempontok és munkamódszerek.

3.)    A Mentorok, a bázisvezetők, és a kedvezményezettek képzési tanterve, részletes, tananyaga.

4.)    A projektek kiválasztásának üzleti, megvalósíthatósági szempontjai.

5.)    Szélgenerátornak a programba való beépítésének terve. (Egy helyen mintaként)

6.)    Geotermikus energia kihasználása feltételeinek vizsgálata. Egy helyen mintaként.) Az 5. 6. pont vagylagos alapon.

7.)    Az I.-es programrészben résztvevők költségkeretének konkrét kitöltése, a programrész céljának figyelembevételével, mely szerint a család rendelkezésére álló terület nagysága és minősége vizsgálatával megállapítjuk, a szükséges és elégséges állatok és növények fajtáit és mennyiségét. Ebben családonként és falvanként is lehetnek szignifikáns eltérések.

8.)    A II.-es programrészben résztvevők részére ugyanez vonatkozik, egy magasabb költségszinten. Itt az egy résztvevő személyre eső havi nettó jövedelemnek a legalább minimálbér szintjét elérő jövedelem megtermelése a cél.

 

 

Salgótarján, 2011-03-15

 

Rákos Csaba

 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 26
Tegnapi: 19
Heti: 50
Havi: 26
Össz.: 41 770

Látogatottság növelés
Oldal: A "Felemelt fejjel" program volumenének és hatásának átalakítása.
"Hal helyett hálót!" Önfoglalkoztatás állami segítséggel. - © 2008 - 2024 - felemeltfejjel.hupont.hu

A HuPont.hu segítségével egyszerű a honlap készítés! Programozói tudás nélkül is: Honlap készítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »